Ett fritt liv

En trygg assistans

Ett varmt bemötande

Frågor och svar om oss som assistansanordnare

 

 

Vem är arbetsgivare?

Vi är arbetsgivare för de personliga assistenterna. Som arbetsgivare måste vi ta vårt ansvar och följa de arbetsrättsliga lagarna. Vi måste även verka för en god arbetsmiljö.

Vad är Din roll?

Du är uppdragsgivare och leder arbetet tillsammans med oss för Dina personliga assistenter. Det är Du som finns på plats och vet vad som ska göras.

Vad händer om jag inte kan eller vill vara med och aktivt leda mina assistenter?

Då väljer Du någon i ditt ställe. Det är viktigt att Du är delaktigt i val av en s.k. arbetsledare så att det sker på Dina villkor.

Hur ser arbetsfördelningen ut mellan arbetsgivare och arbetsledare?

Då vi skriver avtal går vi alltid igenom arbetsfördelningen.
Det är viktigt att veta vem av oss som gör vad och på vilket sätt det ska göras.
Givetvis kan vi förändra arbetsfördelningen om den inte fungerar tillfredställande.
Arbetsfördelningen är viktig för att skapa en assistans byggd på delaktighet och inflytande.

Vad förbinder LaVita sig till vid avtalsskrivning?

Att låta assistansen ske i nära samråd med Dig. Du ska vara delaktig i de beslut som tas.
Vi binder oss också till en ekonomisk överenskommelse med Dig, där du ges möjlighet att 
spara till kommande behov.

Vad förbinder du dig till vid avtalsskrivning?

Du förbinder Dig att hjälpa oss att fullfölja våra rutiner och att hålla Dig till vår ekonomiska överenskommelse.

Hur ser din kontakt med LaVita ut?

Genom din kundansvarig på LaVita har du ett nära samarbete med LaVita assistans. Tillsammans skapar vi en långsiktig relation som bygger på förtroende. Vi har en öppen dialog över hur assistansen skall skötas. Din kundansvarig är flexibel och formar sitt arbetssätt efter dina önskemål.

Vad gör min kontaktperson?

Din kundansvarig gör allt för att du ska få en fungerande assistans.
Se tjänster »

 

Vad har min kundansvarig för kunskaper?

Din kundansvarig har kunskap om de arbetsrättsliga lagarna för de personliga assistenterna.
De är väl insatta i rutinerna kring personal. Kundansvarig är också väl förtrogen med lagarna kring personlig assistans. Kunskaper som de behöver för att hjälpa/stödja dig vid myndighetskontakter. För att hålla sina kunskaper uppdaterade så utbildas de kontinuerligt.

Är det svårt att nå kundansvarig?

Vi har som policy att Din kundansvarig skall finnas tillgänglig  på kontorstid. Det är viktigt tycker vi.

Vem ringer man om något är akut och min kundansvarig inte svarar?

Då ringer du LaVita jouren, de kan svara på många frågor.

Vem ansvarar för personalen?

Din kundansvarig har huvudansvaret för personalen, men beslut som rör Din  assistans diskuteras alltid. Vi finns ju där för att du ska få den assistans du vill ha. Vår policy är att behandla personalen på ett respektfullt och trevligt sätt. Vi vill skapa goda arbetsförhållanden för personalen på LaVita assistans.

Var ringer personalen om de blir sjuka eller något akut uppstår?

Till LaVita jouren.

Vad anordnar ni för utbildningar?

Utbildningen baseras på behovet för just dig och din grupp.
Vi har både intern och extern utbildning.

Hur påverkar medlemskap i IfA vårt företag?

Genom IfA får vi information över det som händer inom personlig assistans.  Nog så viktigt i dessa dagar.

Att vara IfA godkänd är en kvalitetsstämpel, vi följer deras riktlinjer.

Vårt avtal är godkänt av IfA.
IfA gör också en årlig kvalitetskontroll bland våra kunder.

Till IfA´s hemsida »

Kontakt

LaVita Assistans AB

Tel: 08-580 211 90
info@lavita.nu

Journummer: 08-580 211 50

Nyheter

Följ oss för mer info

Sajtbolagets webbplatser använder cookies för att förbättra och anpassa ditt besök på vår webbplats. Genom att klicka på \"Jag accepterar-knappen\" samtycker du till att cookies används. Läs mer om cookies